Ekonomski razvijeniji regioni u Srbiji su upravo oni u kojima je demografski potencijal veći – građani su obrazovaniji, zdraviji, produktivniji, zadovoljniji, mlađi. A na pitanje kako mlade podržati da budu produktivniji, inovativniji i zadovoljniji odgovaramo u nastavku.
Sigurnost na tržištu rada leži u zapošljivosti, odnosno u akumulaciji veština i reputaciji onog koji se zapošljava. To od pojedinca zahteva svrsishodnu improvizaciju tokom čitavog karijernog puta i veliku odgovornost. Kako bi mladi bili spremni za ovakav poduhvat oni najpre treba da razumeju strukturu tržišta rada, da istraže mogućnosti i zahteve koji se stavljaju pred njih (Gde sam ja?). Takođe, moraju da istraže i razumeju svoje snage, ograničenja interesovanja, aspiracije i kako se one menjaju kroz vreme (Ko sam ja?). Zatim, sva ova znanja moraju da integrišu i pretvore u odluku koja je primenjiva (Šta ću da radim?). Na kraju mora da stekne veštine koje su potrebne za uspešno nošenje sa tranzicijama u karijeri (Kako ću se snaći?).
Rad u Čačku nam je otkrio da su mladi motivisani da razvijaju veštine upravljanja karijerom, ali da im je potrebno više podrške kako bi odgovorili na ova 4 razvojna zadatka.
Lokalne institucije, organizacije i poslodavci mogu da pomognu mladima u traganju za odgovorima na ova 4 pitanja.
Glavna prepreka za karijerni razvoj mladih jeste fokus na „uspehu na kraju puta“, umesto na samo „putovanje“, kao i nedovoljno znanja o i iskustva u realnom svetu rada (i obrazovanja). Lokalne institucije, organizacije, poslodavci i drugi akteri u lokalnoj zajednici mogu da pomognu da se premosti ovaj jaz – mogu da kreiraju prilike za mlade da uče o karijeri, da razumeju zahteve i mogućnosti na tržištu rada, da uče o promenljivim ličnim putanjama, da testiraju svoje prve odluke i da upravljaju ovakvim iskustvenim učenjem. Pored mladih, dobit od pružanja podrške bi imali i uključeni lokalni akteri – bolje razumevanje perspektive mladih i njihovih potencijala, prilike za poslodavce da privuku mlade i podizanje atraktivnosti lokalnog tržišta rada.
Kada je lokalno tržište rada atraktivno, mladi veliki deo karijernog puta prelaze u lokalnoj zajednici.
Mladi lakše donose odluke o ostanku u lokalnoj zajednici onda kada u njoj vide perspektivnu budućnost. Na primer, kada svoje aspiracije povezuju sa obrazovnim i prilikama na tržištu rada, u ponudi su poslovi koji odgovaraju njihovim kvalifikacijama, imaju priliku da unapređuju svoje veštine i znanja, u ponudi su poslovi koji doprinose razvoju lokalne ekonomije, dobijaju podršku u svojoj sredini i u njoj imaju više oslonaca, radno-pravna zaštita je na odgovarajućem nivou… Dodatno, vide načine da se razvijaju živeći ili boraveći duži vremenski period u svom gradu, a radeći za poslodavce izvan lokalne sredine (na daljinu, hibridni rad, itd.). Lokalne institucije, organizacije i poslodavci mogu da učine lokalno tržište rada atraktivnim za mlade – pored gore navedenog mogu to činiti i kroz adekvatno isplanirane stipendije, prakse, obuke, programe karijernog razvoja itd.
Rad u Čačku nam je otkrio da su mladi motivisani da razvijaju veštine upravljanja karijerom, ali da im je potrebno više podrške kako bi odgovorili na ova 4 razvojna zadatka.
Program karijernog razvoja pilotiran u Čačku upravo služi izgradnji lokalnog sistema za navigaciju karijernog putovanja.
Program odgovara na potrebe mladih – pomaže im da karijeru razumeju kao celoživotni, razvojni proces učenja i donošenja odluka; nudi višestruke izvore informacija o karijeri i lokalnim mogućnostima, strukturisan pogled na tržište rada i omogućava prvo donošenje odluka u realnom svetu obrazovanja i rada; nudi alate za navigaciju karijere koje samostalno mogu koristiti na svom životnom putu.
Program motiviše poslodavce da se uključe i nudi im strukturisan pristup kreiranju prilika za karijerni razvoj mladih – pomaže im da se približe pogledima na svet i karijeru mladih; da ponude mladima uvide u svoje poslovanje, poslove koje nude, karijerne mogućnosti, profesionalne putanje svojih zaposlenih, karijerne puteve unutar kompanije; konkretne zadatke koje obavljaju sa mladima tokom radioničarskog rada kako bi sve ovo postigli (na primer, kroz saradnju sa mladima kreiraju sliku kako se to đaci već uklapaju u očekivanja, a šta su mogućnosti da, za one oblasti gde nisu još na nivou očekivanja, to i urade.
Olakšava nastavnicima da pruže podršku – osposobljava nastavnike za primenu razvojnog pristupa karijeri; program uključuje i druge aktere i delegira im deo zadataka; nastavnici jesu voditelji neposrednog rada sa učenicima i imaju na raspolaganju okvir i alate koji ih kroz to vode.
Program daje ulogu i lokalnoj samoupravi – koordinacija svih interesnih strana, motivisanje poslodavaca, monitoring potreba mladih i praćenje tržišta rada, kreiranje zajedničkih aktivnosti.
Sve projektne resurse za karijerni razvoj mladih pogledajte ovde (link ka paketu materijala za karijerno).